Direktlänk till inlägg 8 juni 2010

Frikyrkan vs Homosexualitet

Av Simon Jacobson - 8 juni 2010 09:45

Jag vill inte gå till angrepp mot frikyrkan eller så nu, men jag måste ändå få ut mina åsikter i detta fallet. Själv är jag uppväxt inom den ekumeniska frikyrkan och vet mer än väl vad bibeln säger om olika saker. Jag har läst bibeln från pärm till pärm vid fler än ett tillfälle och personligen tycker jag att jag vet vad jag pratar om när jag diskuterar kristendom.


Jag är inte medlem i någon kyrka och är heller inte troende, eller ens religiös. Till mina föräldrars stora sorg och förtvivlan har jag tagit avstånd från kyrkan. Jag vet att de mer än någonting annat önskar att jag inte gjort det, men trots det respekterar de mig och mitt val. Jag vill tillägga att jag har en mycket nära relation till mina föräldrar och älskar dem av hela mitt hjärta. Min uppväxt har varit ljus och kärleksfull och det kommer jag alltid vara tacksam för.


Det jag reagerar mot är dock frikyrkans ålderdomliga syn på homosexualitet. Varför denna förföljelse och detta förtryck mot människor som väljer att leva med någon av samma kön? När jag ser två män eller två kvinnor som håller varandra i handen eller kysser varandra ser jag inget annat än ett kärlekspar. Homosexualitet har varit ett känt begrepp sedan antikens Grekland då var och varannan person (främst män) var bisexuella. Oftast hade männen en fru, men samtidigt ett öppet sexuellt förhållande med en annan man.


Bibelns syn på homosexualitet är mycket ålderdomlig och passar inte in i dagens samhälle. Idag är det viktigt att acceptera sin granne oavsett kön, etniskt ursprung, religion eller sexuell läggning.


Jag läste om en amerikansk dokumentär från 2007. Det var filmaren Alexandra Pelosi som åkte runt i USA för att träffa olika ledare och pastorer inom den kristna extremhögern. Pastor Ted Haggard som var ledare för 30 miljoner medlemmar i den evangelikala kyrkan var en av dem som blev intervjuade. Han hade i sin kyrka strängt fördömt homosexualitet som en synd och som en sjukdom från Djävulen. Under dokumentären fick man även besöka söndagsskolan där barnen fick lära sig att säga att de inte tror på utvecklingsläran, utan på skapelseberättelsen som bibeln lär ut. En annan person, Jerry Falwell, ledare för Moral Majority, menar att Hillary Clinton måste inse i sin kampanj att hon aldrig kommer att vinna om hon inte har den kristna högern på sin sida.


Nu till det roliga. Efter det att dokumentären spelats in, har Ted Haggard fått avgå på grund av att han köpt sex och droger från en manlig prostituerad.


Dubbelmoral?? Neejdå, inte alls va?!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Simon Jacobson - 3 augusti 2010 10:55

Tjenare, Nu är det återigen pinsamt längesen som jag skrev här. Ibland händer det så mycket runtomkring att man helt enkelt inte har tid eller lust att sätta sig och blogga. En av anledningarna kan även vara att just bloggande är mitt levebröd, ...

Av Simon Jacobson - 2 juli 2010 11:33

Nu vill jag, med detta blogginlägg höja rösten för svensk äldrevård. Jag vill först och främst säga att de stackare som jobbar inom hemtjänst och äldreboenden är hjältar. Dock ser kommunen dem mer som slavar då de får jobba för slavlön under vedervär...

Av Simon Jacobson - 1 juli 2010 20:39

Tjabba,   Det var ett tag sen jag uppdaterade bloggen. Jag önskar jag kunde skylla på att jag varit bortrest hela tiden, vilket förvisso är delvis sant. Dock kan jag inte skylla på det, då jag haft med mig datorn för att kunna jobba. Nej, anledni...

Av Simon Jacobson - 15 juni 2010 16:36


Här är ytterligare ett mästerverk av Jonas, gjort PÅ ett mästerverk, nämligen min älskade fästmö Isobel.    ...

Av Simon Jacobson - 15 juni 2010 11:16

Jag vill bara passa på att göra lite reklam för Wenncoart. Min kära barndoms-/ungdomsvän Jonas kom helt plötsligt på besök i lördags morse. Han hade inget bättre för sig i fredags så mitt på natten fick han för sig att ta bilen från Uppsala och köra ...

Presentation


Välkommen att följa en riktig skribent.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards