Alla inlägg under juli 2010

Av Simon Jacobson - 2 juli 2010 11:33

Nu vill jag, med detta blogginlägg höja rösten för svensk äldrevård. Jag vill först och främst säga att de stackare som jobbar inom hemtjänst och äldreboenden är hjältar. Dock ser kommunen dem mer som slavar då de får jobba för slavlön under vedervärdiga omständigheter. Tänk er själva att jobba med människor som antingen är dementa eller höga på morfin, alternativt bådadera. Tänk er att jobba under dessa omständigheter, med människor som skriker, bits, rivs och slåss samt att ni dessutom måste torka deras skit och byta deras diarréfyllda lakan. Inte nog med att arbetsförhållandena är vedervärdiga och lönen ett skämt, dessa stackare måste dessutom jobba enligt scheman som gör att de knappt har ett socialt liv utanför jobbet.


Slutsats: De som jobbar inom äldrevården (ett jobb som är värdefullt och bör vara ett privilegium) får alltså slava under hemska förhållanden, för en skitlön och med scheman som gör att de aldrig kan slappna av. Studier visar även att hemtjänstarbetares kroppar åldras tjugo år fortare än en person som exempelvis jobbar på kontor.  


Arbetsförhållandena går kanske inte att göra mycket åt, då dementa och hårt medicinerade människor alltid kommer finnas. Även du och jag kommer troligtvis vara där en dag. Men höj undersköterskornas löner!!!!!! Snart kommer ingen vilja läsa till undersköterska och ingen kommer vilja jobba inom äldrevården. Vad händer då? Jo, när du och jag är gamla kommer vi vara tvungna att förlita oss på våra barn och andra vänliga själar. Vi kommer få nöja oss med den vård och omsorg som finns att tillgå. Usch!


Mamma, du är en hjältinna!


Av Simon Jacobson - 1 juli 2010 20:39

Tjabba,


Det var ett tag sen jag uppdaterade bloggen. Jag önskar jag kunde skylla på att jag varit bortrest hela tiden, vilket förvisso är delvis sant. Dock kan jag inte skylla på det, då jag haft med mig datorn för att kunna jobba. Nej, anledningen är helt enkelt brist på tid, brist på inspiration och brist på vilja.


Jag startade denna blogg för att jag i min enfald trodde att jag genast skulle få jättemycket trafik och bli den nya Blondin Bella. Nej, inte riktigt så....men nästan. Tyvärr har trafiken bestått av familjemedlemmar som läst, mer av sympati tror jag.


Men, men...nog om det. Tänkte bara att jag skulle uppdatera min blogg och kanske skriva några rader om vad jag gjort på senare tid. Förrförra veckan åkte jag, min sambo, min yngsta dotter och min svärmor till Örnsköldsvik för att hälsa på släktingar. Den helgen var minst sagt livad och jag lovar att det hände mer under denna helg än vad som händer under ett år, folk gjorde slut, folk blev dräggfulla och andra började slåss. Jepp...det var vår helg i Ö-vik det.


Förra helgen, Midsommarhelgen åkte vi (samma gäng) till Degerfors. Min sambos mammas väninna Cissi har en stuga där uppe, precis vid en sjö. Detta var verkligen midsommaridyll med god mat, god dricka och trevligt umgänge. I Degerfors kände vi alla att vi verkligen kunde slappna av och ladda upp batterierna. Inte nog med att det var lugnt och fridfullt, solen lyste hela tiden och det var riktigt varmt.


Nu är man tillbaks i verkligheten igen och har suttit inomhus och jobbat hela veckan. Till helgen ska det tydligen bli över 30 grader varmt så vi ska passa på att ta med ungarna till någon sjö.


Måste bara avslutningsvis säga att jag har hög feber...nämligen resfeber. Jag, Isobel, Nora, Eileen, svärmor Mimmi, Isobels bror Ville, Cissi och min farmor åker till Egypten om två månader. Jisses vad jag längtar. Vi ska åka till Hurghada och vara där en vecka på ett All inclusive-hotell. Förra året åkte samma gäng till Tunisien och det var minst sagt lyckat, så vi får väl hoppas att denna resa blir minst lika bra.


Tack och hej, leverpastej 

Presentation


Välkommen att följa en riktig skribent.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards